Žiaci 3. C
Žiaci 3. C sú takmer ako jedna rodina. Otvorene rozprávajú s učiteľkou, inšpektorkou, upratovačkou v škole.
Po prázdninách žiaci opäť začali chodiť do školy. Privíta ich pani učiteľka, ale aj inšpektorka. Žiaci sú veselí, otvorení a radi sa pýtajú. Kto má väčšie obavy z nečakanej návštevy inšpektorky? A prečo sa nechce ísť žiakom zo školy?
Scénku som nacvičoval s mladšími deťmi a veľmi ich bavilo vstupovať do deja, tvoriť dialógy, dokonca striedať sa v obsadzovaní postáv. Žiaci v triede môžu rozprávať niektoré repliky spolu ako trieda alebo sa môžu rozdeliť medzi žiakov.
Postavy
Žiaci, počet podľa dohody
Učiteľka/učiteľ
Inšpektorka/inšpektor
Upratovačka
Žiaci 3. C
Výstup 1. V triede
s pani učiteľkou
Žiaci sedia v triede a hlučne sa medzi sebou rozprávajú. Učiteľka vstúpi do triedy, žiaci si ju nevšímajú.
Učiteľka: Dôležitá, usmiata. Dobrýýý deň, žiaci.
Žiaci si ju stále nevšímajú a stále sa bavia v laviciach.
Učiteľka zopakuje, ešte dôraznejšie: Dobrýýý deň, žiaci.
Žiaci zostanú ticho.
Učiteľka: Čo sa s vami stalo. Pozdravíme sa pekne. Dobrýýý deň.
Žiaci, spolu: Dobrý deň, pani učiteľka.
Učiteľka: Prehnane milá. Dnes ste prvý deň v škole po dlhých, dlhýých, strašne dlhýýých prázdninách. Joj, moji milí... Strašne som sa na vás tešila.
Učiteľka chodí medzi žiakmi a dôverne sa s nimi víta, napr. pohladením po vlasoch, pleci a podobne. Žiaci v dvojiciach sa k sebe otáčajú a tiež sa vítajú. Napodobňujú správanie učiteľky.
Učiteľka: Uvedomí si, že žiaci ju napodobňujú. Ale už dosť.
Žiaci ticho sedia.
Učiteľka: Tááák. A teraz vám rozdám školský poriadok. Rozdáva školský poriadok. Pozorne si ho prečítajte! Po - zor - ne. Ako si ho máte prečítať?
Žiaci, spolu: Po - zor - ne.
Žiačka: Hlási sa. Pani učiteľka, tomuto nerozumiem.
Učiteľka: Áááno?!
Nikol: Tu je napísané, že žiak musí chodiť do školy upravený. To znamená, že sa musím ráno česať?
Učiteľka: Sprááávne si to pochopila. Šikovná.
Žiačka: Ale mne pri česaní vypadne polovica vlasov.
Učiteľka: Skutočne? Zamyslí sa. Nepreháňaj.
Žiačka: Prikyvuje. Naozaj. Nechcem byť holohlavá.
Učiteľka: Dobre, dobre. Nezdržujme sa.
Druhá žiačka sa hlási.
Učiteľka: Áno?
Žiačka: Viete, ja sa chcem opýtať, či...
Učiteľka ju hneď na začiatku zastaví.
Učiteľka: Dosť bolo otázok. Teraz rozdám učebnice.Tebe jednu, tebe jednu ...
Inšpektorka klope na dvere: Klop, klop. Klop.
Žiak: Niekto klope, pani učiteľka.
Učiteľka: To je ďateľ. Nerušene pokračuje v rozdávaní učebníc. Tebe jednu, tebe ... Ups. Vypadne jej kniha z ruky.
Inšpektorka: Klop, klop. Klop.
Žiačka: Niekto klope, pani učiteľka.
Učiteľka: Nervózna. To teraz nerieš! Povedala som, ďateľ. Klop, klop, klop. Dvere sú staré. A teraz mi vráťte školský poriadok.
Učiteľka zbiera školský poriadok od žiakov.
Výstup 2. V triede s pani inšpektorkou
Rázne vchádza inšpektorka s papierom a perom v ruke, okuliarmi na nose.
Inšpektorka: Dobrý deň. Som inšpektorka Horčicová.
Učiteľka v šoku ustrnie, pozerá na inšpektorku s naširoko roztvorenými očami. Papiere, ktoré drží v ruke, jej padnú na zem. Zohne sa a začne ich zbierať. Je roztržitá.
Učiteľka: Och. Prepáčte, pani inšpektorka.
Inšpektorka si nevšíma učiteľku, prejde povedľa nej a začne sa prechádza po triede.
Inšpektorka: To nič. Stáva sa.
Učiteľka zmätená. Inšpektorka očami blúdi po triede a hľadá.
Učiteľka: Nikto mi nič nepovedal.
Inšpektorka: Udivene. Prosím?
Učiteľka: No tak detičky, pozdravíme sa.
Žiaci, spolu: Dobrý deň, pani inšpektorka Horčicová.
Inšpektor: Ak dovolíte, skontrolujem, či je na prvej hodine všetko v poriadku.
Učiteľka: Samozrejme, pani inšpektorka.
Inšpektorka sa prechádza po triede, hodnotí aktuálny stav, zapisuje.
Učiteľka prehnane úctivo ako úslužný podriadený chodí za ňou a snaží sa všetko vysvetľovať.
Inšpektor: Malá trieda ...
Učiteľka: Ale viete, ja, snažím sa ...
Inšpektor: V poriadku, v poriadku. Umývadlo kvapká ...
Učiteľka: Ale ja, viete, ...
Inšpektor: Povedala som, že v poriadku. Polovica svetiel nesvieti ...
Učiteľka: Ale ja, stačí šťuknúť. Už bežím.
Inšpektor: V poriadku. Žiačka neučesaná ...
Učiteľka: Ale ona, viete, pani inšpektorka... pol hlavy...
Inšpektor: V poriadku. Učebnica roztrhaná ...
Všetci žiaci v údive, s naširoko roztvorenými očami si dlaňou zakryjú ústa.
Žiaci, spolu: Óóó ...
Učiteľka: Viete, ale ja, ...
Inšpektorka: Obráti sa na učiteľku. Ja viem, že vy všetko viete, pani učiteľka ...
Učiteľka: Nóóó. Nechcem byť skromná ...
Inšpektor: V poriadku. Záverečné hodnotenie: Keďže je všetko v poriadku, môžem ísť. Odstrániť drobné nedostatky. Dovidenia.
Učiteľka nemôže uveriť, že inšpektorka bola spokojná. V šoku jej kýva. Žiaci kývajú tiež. Inšpektorka odchádza.
Žiaci, spolu: Ahóóój.
Učiteľka: Zmätená. Decká, aké ahoj.Pekne sa pozdravíme. Dovidenia, pani inšpektorka.
Žiaci, spolu: Do videnia. A príďte znova.
Výstup 3. V triede, začala hodina
Učiteľka: No, milí žiaci. Zvládli sme to.
Žiaci, spolu: Vy sa pani inšpektorky bojíte, pani učiteľka?
Učiteľka: Jááá. Rozhodne nie. Čo sú to za otázky?
Žiaci sa hlásia a prekrikujú: Aj ja som zvedavá. Aj ja som zvedavá.
Učiteľka: Ale čo! Na otázky som tu predsa ja, žiaci. Máme hodinu matematiky.
Žiaci sa prestanú hlásiť.
Učiteľka: Koľko je 6+2?
Všetci žiaci , ako jeden, rozmýšľajú. Prstom si podopierajú bradu.
Učiteľka: Tak kto bude najodvážnejší?
Žiačka: Hmmm. Asi sedem.
Učiteľka: Vytešená, že neuhádol. Zle! Ďalej. Koľko je 9+7?
Všetci žiaci , ako jeden, rozmýšľajú. Prstom si podopierajú bradu.
Žiačka: Hmmm. Asi sedem.
Učiteľka: Opäť zle. Natešene so mädlí ruky. Odrazu si niečo uvedomí. Zhrozene.Vy nič neviete? To znamená, že som vás nič nenaučila.
Žiaci, spolu: A vy to viete, pani učiteľka?
Učiteľka: Samozrejme, že to viem. Zhrozene. To je čo za otázka?
Žiaci, spolu: Tak prečo sa nás to pýtate?
Učiteľka: Vy ste ale drzí. Tak to je vrchol.
Žiačka: Okamžite sa postaví a odpovedá. Najvyšší vrchol v Tatrách je Gerlach. Je vysoký takmer 2655 metrov.
Učiteľka: Dupne. Idem do riaditeľne!
Žiaci, spolu: My ideme s vami.
Učiteľka: To rozhodne nie!
Žiaci, spolu: Nemôžeme zostať sami.
Učiteľka: Ale čo. Budete sami!
Žiaci predstierajú plač.
Učiteľka: To vám nepomôže.
Žiaci, spolu: Máme svoje práva.
Učiteľka: Hneď sa vrátim.
Učiteľka dupne nohou a odíde. Žiaci sa veselo bavia.
Výstup 4. V riaditeľni
Učiteľka: Dobrý deň, pani riaditeľka.
Riaditeľka: Počúvam vás.
Učiteľka: Predstavte si ...
Riaditeľka: Čo si mám predstaviť?
Učiteľka: Nóóó... Žiaci sú drzí.
Riaditeľka: A uplatnili ste k nim individuálny prístup?
Učiteľka: Áno. Dvakrát.
Riaditeľka: Tak potom, kde je chyba?
Učiteľka: Predstavte si ... nechcú sa česať, začínajú si farbiť vlasy, stále sa hrajú s mobilmi a napodobňujú ma.
Riaditeľka: Ako opice v ZOO?
Učiteľka: Áno. Sú drzí ako opice.
Riaditeľka: Kolegyňa. Žiaci potrebujú vzor. Prestaňte sa aj vy ráno česať, farbiť si vlasy, hrať sa s mobilom na hodine a všetko bude v poriadku.
Učiteľka: Myslíte?
Riaditeľka: Áno. A teraz už choďte, a nezabudnite. Individuálny prístup. Indi-vindi.
Učiteľka: Dovidenia, pani riaditeľka.
Učiteľka odchádza.
Výstup 5. Upratovačka v triede.
Upratovačka vojde do triedy. Žiaci sedia na stoličkách a ani sa nepohnú. Upratovačka zametá podlahu.
Upratovačka: Ach moje kĺby. Musím upratovať - každučký deň.
Žiačka: Aj my musíme chodiť do školy každý deň.
Upratovačka prestane zametať. Pozerá okolo seba. Všade ticho, pokračuje v zametaní.
Upratovačka: Bordel. Neviem, prečo papiere a obaly nehádžu do koša. Načo ich tu máme.
Žiak: Na to máme predsa upratovačku.
Upratovačka prestane upratovať, vzpriami sa.
Upratovačka: Je tu niekto?
Žiaci, spolu: Nikto.
Upratovačka: Nerozumiem tomu.
Upratovačka ďalej zametá po triede až príde k taške.
Upratovačka: Aha, taška. A ty tu čo robíš? Prečo si neskočila žiakovi na chrbát, keď odchádzal? Teraz musíš ísť pekne po svojich.
Zdvihne tašku zo zeme a položí ju žiakovi na nohy. Až teraz si všimne, že žiaci sú v triede.
Upratovačka: A vy tu čo robíte? Veď už je dávno po vyučovaní.
Žiak: Mama mi zakázala sladké. Nechcem ísť domov.
Žiačka: Nechcú mi kúpiť psa. Som odutá.
Žiačka: Nemôžem pozerať telku. S mamou sa nerozprávam.
Žiačka: Sestra je strašne otravná. Už jej mám dosť.
Žiačka: Nemôžem sa doma hrať na mobile.
Žiačka: Nechcem ísť domov, lebo doma si musím písať domáce úlohy.
Žiačka: D
omáce úlohy vymysleli učitelia.
Upratovačka: No moji zlatí. Samé príkazy a zákazy. Máte to ťažké. Čo s vami. Ako vám ja pomôžem?!
Žiaci, spolu: Škola, to je mučivo, pardón, stále nové učivo. Prihlásiť sa musím hneď, inak všetko zabudnem. A dostanem päť.
Upratovačka: Ale v škole zostať nemôžete. Premýšľa. Mám nápad. Napíšem vám ospravedlnenku. Poďme na to. Jeden po druhom.
Žiaci sa postavia do rady a upratovačka píše odkazy.
Upratovačka:
Keď syn príde domov dajte mu zakázané sladké, aby vládal robiť DÚ. Tááák, teraz pečiatka a podpis - upratovačka.
Dcére kúpte psa. Nebude sa odúvať. Bude sa mať s kým hrať. Tááák, pečiatka a podpis - upratovačka.
Predpisuje sa pozeranie TV, vybererte spolu rodinné filmy, aby sa mal syn s vami o čom domarozprávať. Pečiatka a podpis - upratovačka.
Sestru dajte do druhej izby. Vaša dcéra dospieva a potrebuje kľud na učenie. Pečiatka a podpis - upratovačka.
Povoľujem hranie sa doma na mobile. Váš syn je rozumný a vie kedy prestať. Ak nie, dohodnite sa. Podpis - upratovačka.
Domáce úlohy vašej dcéry premenovávam na izbové úlohy. Robte ich spolu. Tááák - upratovačka.
Tááák. Každý má recept aby bolo lepšie? A hajdemo domov, aby som mohla konečne upratať triedu. A neprezraďte ma!
Žiaci, spolu: Nebojte sa.
Žiaci sa lúčia s upratovačkou a ona s nimi.
K O N I E C